En höjdare i 10 år

Jag började med kommersialiseringstankar 2005. Vid ett lunchbord kom jag i kontakt med en person som hjälpte forskare att kommersialisera.

Kan någon vara intresserad av vår idé? Tills då hade jag haft huvudet fullt av materialens fysik. Jag började gå på informationsmöten och kurser mot kommersialisering.

Någon gång 2009 så bildades en grupp av forskare med kommersialiseringstankar: Peak. Vi träffades regelbundet. Ibland med någon inbjuden kring aspekter för lärande. Ibland diskuterade vi egna detaljer.

Under tiden har gruppen växt. Vi träffas fortfarande. Allt mer oregelbundet eftersom vi nu har flera kommersialiseringsspår parallellt, tiden räcker inte.

Så här i backspegeln har gruppen varit en kärna i min utveckling. Träffa andra med liknande satsningar i karriärval, utbyte, och samla tankarna. Träna hjärnan att tänka olika aspekter.

I slutänden är varje forskningskommersialisering unik. Det finns inga framgångsrecept. Affärsplan är utkast för beslut, och kan göras om från nuläget. Håll fokus på visionen, tillåt dynamik i affärsplanen. Det finns inga recept, men bra råvaror. Grundråvaran är att träffa andra.